Тролейбуси в София

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Тролейбуси в София
Тролейбус Škoda 27Tr Solaris IV в София
Обща информация
СобственикСтолична община
Обслужван районСтолична община
МястоСофия, България
Вид транспорттролейбусен
Брой линии10
Уебсайтelektrotransportsf.com
Оперативна информация
Откриване8 февруари 1941 г.
ОператорСтоличен електротранспорт ЕАД
Задвижваща системаконтактна мрежа
Електрификация600 V DC
Брой гаражи3
Брой ПС115
Статистика
Дължина193 km
Средна скорост14,4 km/h (2010 г.)
Тролейбуси в София в Общомедия

Тролейбуси в София се движат от 14 февруари 1941 г. Към края на юли 2009 г. трасетата им са с дължина 193 km. Общата дължина на изградената тролейбусна контактна мрежа е 257 km, средната скорост към 2010 г. е 14,4 km/h[1].

История[редактиране | редактиране на кода]

Тролейбусният транспорт в София започва да се развива последен в сравнение с останалите видове наземен обществен транспорт (автобусен и трамваен).

Първата изградена тролейбусна линия в началото на 40-те години на 20-и век има дължина над 3 km и свързва столицата с квартал Горна баня. Обслужва се от 2 тролейбуса „MAN“, нощуващи на крайните спирки поради липса на депо.

Десетилетие по-късно, през 1950-те и 1960-те години, започва бързо развитие на тролейбусния транспорт в София. Тогава започва изграждането на нови тролейбусни трасета, откриват се 2 депа („Сточна гара“ и „Надежда“) с общ капацитет 160 тролейбуса. През 1951 г. започва и производството на български тролейбуси, копие на съветските МТБ-82. През 1987 г. е открито ново депо „Искър“ с капацитет 130 тролейбуса, а през 1994 г. е открито депо „Левски“ с капацитет 60 тролейбуса. „Левски“ функционира като депо до 2005 г., когато е преобразувано в стоянка и ремонтна база, а на 17 ноември 2021 г. отново възстановява функциите си на депо във връзка с поемане на обслужването на линия 1.

Линии[редактиране | редактиране на кода]

Към 18 март 2024 г. в София тролейбуси се движат по общо 10 линии[2]:

Маршрут Депо
1 ж.к. Левски ГПета градска болница Надежда/Левски
2 ж.к. Хаджи Димитърж.к. Бъкстон Искър
3 УМБАЛ „Света Анна“ж.к. Левски Г Искър
4 ж.к. Хаджи Димитърж.к. Дружба 2 Искър
5 УМБАЛ „Света Анна“ – ул. Вишовград Надежда/Искър
6 ж.к. Люлин 3пл. Сточна гара Надежда
7 ж.к. Люлин 3ж.к. Гоце Делчев Надежда
8 ж.к. Гоце Делчевпл. Сточна гара Искър
9 ж.к. Боровопл. Сточна гара Надежда
11 ж.к. Дружба 1пл. Сточна гара Искър

Депа[редактиране | редактиране на кода]

В София функционират три тролейбусни депа:

  • депо Надежда – разположено в квартал Банишора, разполага с Ikarus 280.92 и Skoda Solaris 27Tr.
  • депо Искър – разположено в квартал „Дружба“, разполага с Skoda Solaris 26Tr и Skoda Solaris 27Tr.
  • депо Левски – разположено в квартал „Левски“, използва се за извършване на капитални ремонти на подвижния състав, както и за съхранение и разкомплектоване на бракувани тролейбуси. Поради големия брой възложени линии на другите депа от 17 ноември 2021 г. депото възстановява обслужването на линия 1.

Подвижен състав[редактиране | редактиране на кода]

Настоящ[редактиране | редактиране на кода]

Към декември 2022 г. софийският тролейбусен парк се състои от 141 тролейбуса, от които около 120 са в движение.

Към момента част от автопарка са следните модели:

Брой Модел Построяване Бележки
50 Škoda 27Tr Solaris III 2013 – 2014 г.
30 Škoda 27Tr Solaris IV 2020 – 2021 г.
30 Škoda 26Tr Solaris III 2010 г. първи нископодови тролейбуси
6 Ikarus 280.92 1985 – 1988 г. общо 151 доставени броя

Исторически[редактиране | редактиране на кода]

Модел Построяване Бележки
Ikarus 280.92F 1985 – 1988 г. фейслифт модел, модернизиран 2008 – 2015 г.
Cobra GD 272 2003 – 2005 г. турска каросерия и румънско оборудване, сглобени в Трамкар
Gräf & Stift GЕ 152 M18 1986 г. 8 броя доставени през 2006 г. от Инсбрук

Планове[редактиране | редактиране на кода]

През 2010 г. Столична община обявява планове за изграждане на 8 нови тролейбусни трасета по следните направления до 2020 г.:[3]

  • От ул. „Костенски водопад“ по ул. „Тодор Каблешков“ до ул. „ген. Стефан Тошев“ и от бул. „България“ до комплекс „Бокар“
  • От бул. „Петко Юрданов Тодоров“ по ул. „Бяла черква“, бул. „Арсеналски“, бул. „Черни връх“, бул. „Фритьоф Нансен“ до бул. „Васил Левски“ – изпълнено
  • По бул. „Добринова скала“ от ул. „Захари Стоянов“, пресича бул. „Индира Ганди“, продължава по бул. „Петър Дертлиев“ до ул. „Генерал Вл. Динчев“
  • От бул. „Сливница“ по ул. „Адам Мицкевич“, през моста „Бакърена фабрика“ ул. „хан Кубрат“ до бул. „Ломско шосе“ и кв. „Триъгълника“
  • От „Площад на авиацията“ по бул. „Георги Михов Димитров“, бул. „Симеоновско шосе“, ул. „Проф. Иван Странски“ до Студентски град
  • От бул. „Андрей Сахаров“ при обръщателния кръг на ж.к. „Младост 1“, по бул. „Сахаров“, бул. „Ал. Ляпчев“, ул. „Св. Киприян“, ул. „Александър Теодоров – Балан“ – изпълнено до ж.к. Младост 2
  • От бул. „Цв. Лазаров“ по ул. „Димитър Пешев“, ул. „Обиколна“ до обръщателното ухо в жк „Дружба 2“
  • От бул. „Владимир Вазов“ до ул. „Васил Кънчев“, ул. „Резбарска“, ул. „Първа българска армия“, ул. „Просвета“, ул. „Пробуда“ до ул. „Локомотив“

Към 2020 г. от тези планове са изпълнени единствено 700 м продължение на линия №5 от ж.к. Младост 1 до ж.к. Младост 2, както и трасето от бул. Петко Ю. Тодоров до бул. Васил Левски, което се явява заместител на закритото трасе на трамвай №6 до ПК Спартак. Изпълнението на останалите проекти е заложено за 2025 г.

Галерия[редактиране | редактиране на кода]

Външни препратки[редактиране | редактиране на кода]

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  1. За сравнение метрото в София се движи с 38,84 km/h, а трамваите – с 12,7 km/h, според консултанта „Мот Макдоналд“, изготвил проекта за Генерален план за движение в София (по БТА). Автобусите в София с 19,4 км/ч, метрото – двойно по-бързо // 26 ноември 2010. Посетен на 26 ноември 2010..
  2. Официален сайт на Софийския Център за градска мобилност ЕООД – Разписания
  3. Осем нови тролея и четири трамвая в София // Vesti, 24 февруари 2010.

Вижте също[редактиране | редактиране на кода]